Poslední dobou se na mne jako na publicistu obrací stále více lidí se svými problémy. Vážení čtenáři, to že se o nich nedočtete ihned, tak to není způsobenou mou leností, nýbrž tím, že čekám, zda zažiju něco podobného, s čím jste se mi v e-mailech nebo i osobně postěžovali. Osobně mám rád příběhy, které jsem zažil na vlastní kůži, a tento týden to byly dva. O jednom pojednává tento článek. Včera jsem zažil situaci, kdy se banka stává zlodějem. Chybou? Špatně nadstaveným systémem? Neúmyslně? To je jedno, když Vám znemožní použít Vaše peníze a třeba jen časově omezeně, tak je to prostě zlodějna.
Firemní účet máme v Raiffeisen BANK, tak nějak ze zvyku, jelikož historicky právě tato banka koupila eBanku pro jejich bezkonkurenční elektronické bankovnictví. Od té doby ovšem eKonto stagnuje, jako by se zastavil čas. Pro konzervativně smýšlejícího člověka je zvyk něco jako železná košile. Po včerejšku se ovšem odhodlám ke změně a půjdu za eBankou v novém kabátě zpět. PPF má zase banku a v rámci banky PPF jsem byl spokojen.
Zlodějský bankomat?
Osobně nemám rád u sebe velkou hotovost, ale domluvil jsem se s jedním naším spolupracovníkem, že mu jednu fakturu vyplatím před Vánoci v hotovosti, aby peníze na Vánoce měl a nemusel čekat, kdy zpomaleným mezibankovním systémem dorazí na jeho účet. Proto jsem se vydal k bankomatu v obchodním centru Tesco v Ostravě Třebovicích, kde bankomat Raiffeisen BANK je.
Zastrčím kartu a zpomalený přístroj započne pracovat. Všechny operace proběhly zdařile až na tu poslední. Tedy že místo vydání peněz se na obrazovce objeví nápis: Transakci není možné dokončit. Přístroj vrátil kartu a nevydal lístek, že by na účtu nebyl dostatek prostředků. Těch těm bylo habaděj. Takže jsem v ruce neměl nic, žádných více jak deset tisíc pro spolupracovníka.
Lživé informace bankovní úřednice
U zmíněného bankomatu je i pobočka dané banky, tak jsem do ní vstoupil s dotazem, co že se mi stalo a jak postupovat. Bylo mi sděleno, že když bankomat něco takového oznámí, tak transakce není dokončena a že v takovém případě mám nárok na výběr zdarma přímo na pokladně anebo, že pokud je to první výběr v měsíci, tak budu mít ten výběr taky zdarma. Zadarmo nebyl, na účtu bylo odečteno šedesát korun za výběr.
Požadované peníze jsem si tedy vybral na pokladně, zaplatil absurdní poplatek, který jsem podle sdělení pracovnice banky platit neměl a to hned ze dvou důvodů a spokojeně odešel, že spolupracovníkovi udělám radost, kdy mu fakturu proplatím, tak aby měl taky šťastné a veselé Vánoce. Kdo by je šťastné a veselé nechtěl mít? Pokud pro to mohu něco udělat já, aby byly pro někoho šťastnější a veselejší, tak to udělám mile rád.
Banka ovšem neuskutečněný výběr neanulovala a peníze zablokovala – dočasně ukradla
Nedalo mi to, a dnes ráno jsem si zkontroloval firemní účet a jaké bylo velmi překvapivé zjištění? Nevybrané peníze z bankomatu byly zablokovány. Tudíž celých jedenáct tisíc je nepoužitelných a musí se provést reklamace.
Proč v 21. století jezdit do banky, když máme telefony a internet. Tak jsem zavolal na linku Raiffeisen BANK 800 900 900, kde mi nějaká Miroslava Hmicheli, zaměstnanecké číslo CZA38789 sdělila, že pokud to co tvrdím je pravdou, tak mi peníze odblokují, ale že to bude až následný pracovní den, že o víkendu to nemá kdo udělat. Tudíž mi bylo jedenáct tisíc z firemního účtu zcizeno, jelikož s těmi penězi nemohu disponovat.
Namítal jsem, že se ovšem jedná o chybu banky a ne mou, takže to považuji za zlodějnu. Odpověď byla stále stejná: Nejde to. Až následující den. Navíc arogantně dodala, že klidně to může trvat i čtyři pracovní dny, kdy budou peníze bankou blokovány. Tedy zlodějina podle jejich podmínek?
Jak se zbavit klienta
Poradila mi, ať si zajdu na pobočku banky. Tak jsem se jí zeptal a co tam vyřeším? Když ona mi tvrdí, že to nemá o víkendu kdo provést. Tak mi vysvětlila, že opravdu to nemá kdo provést. Postup je takový, že na základě mého sdělení, daný pracovník na dálku a elektronicky zjistí, zda mi bankomat peníze vyplatil, či nikoliv. Navíc, že to je problém bankomatu, ten měl správně neprovedenou platbu vystornovat a ne blokovat, že se to sice ojediněle stává a že já mohu být lhář. To vše mi odpověděla drzá pracovnice na lince 800 900 900.
Tak jsem se jí zpětně dotázal, proč bych měl jít na pobočku banky, když mi to doporučila a pak mi řekla, že tam stejně nic nezmůžou. Mlčela, nevěděla, co odpovědět. Ale já to pochopil, proč tam mám jít. Po Novém roce tam zajdu a účet u Raiffeisen zruším.
Pokud ani v pondělí nebudou prostředky odblokovány, které banka bezdůvodně na našem firemním účtu blokuje, tak se spojím s našimi právními zástupci a budeme zvažovat podání trestního oznámení na banku a případně i žalobu, kde budeme požadovat odškodné.
Příběh odjinud: Banka si přímo z účtu krade neoprávněné poplatky
Jak jsem v úvodu psal, čtenářka se na mne obrátila, že má u Raiffeisen účet i půjčku, která je podle mne velice předražená a má plno absurdních poplatků. A co se stalo jí?
Splátku na úvěr odeslala včas. Splatnost měla k 20. dni. Odeslala jí 19. v měsíci. Úvěrový účet je veden taky u Raiffesen BANK, tudíž běžně taková operace trvá kolem 120 sekund. Mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. Ovšem chybou banky, její splátka byla připsána až 25.
Banka klientku obtěžovala asi deseti SMS, pak telefonáty, kde se nikdo na druhé straně neozýval, těch bylo snad přes pět až šest za den. Neměla čas, tak to šla řešit do banky až za tři dny, do té doby byla bankou stále šikanována elektronicky SMS a planými telefonáty, protože s ní nikdo mluvit nechtěl. Jen stále bylo na druhé straně hrobové ticho. V bance jí řekli, že je vše v pořádku, že peníze tam jsou a že nic nedluží.
Další den jí volali zase a zase, pak najednou se to s operátorkou na druhé straně spojilo a tam jí sdělila, že jí budou účtovat 120 Kč za pozdní úhradu splátky. S tím klientka nesouhlasila, jelikož vše řádně a v čas uhradila. Arogantní telefonistku to nezajímalo a urážela jí tím, že stále opakovala, že ona má pravdu a takové lži slyší celé dny.
Klientka podala reklamaci. Ale co se nestalo. Za dva dny po nepříjemném telefonátu nějaké vulgární zaměstnankyně z Raiffeisen BANK jí sama banka poplatek za nevčasně uhrazenou splátku, která byla včasně uhrazena, jen chybou banky to nezaznamenali, z jejího účtu bez jejího vědomí odečetli. Nebo ukradli?
Ruce pryč od takové banky
Já osobně po vlastní zkušenosti z Raiffesen BANK odcházím, firemní účet bude jinde, protože toto nejsou služby hodné pro 21. století. Místo, aby si klientů vážili, tak jsou k nim sprostí a komplikují jim život. Pro mne je to zlodějina, vše co jsem popsal. Je mi úplně jedno, že je neúmyslná a systémová. Tím je to ještě horší. Pochybení člověka jde pochopit, ale zlodějsky nadstavený systém je špatný od svých kořenů.