Stav české osobní železniční dopravy je špatný, velmi špatný a kdo za to může? Odboráři na železnici. Jelikož otevření trhu na železnici bylo plánováno již v polovině devadesátých let. Dne 4. dubna 1995 ekonomičtí ministři schválili privatizaci 127 tratí regionálního významu. Odbory vyslovily nesouhlas a privatizace nebyla realizována. V období 7. června až 10. října 1995 byla odbory vyhlášena stávková pohotovost.
Tehdejší premiér Klaus ustoupil železniční lobby. Byla to velká chyba, ale kdo nechybuje, navíc když měl jako protivníka Duška a masu lidí zvyklých na životní styl, který jim velmi vyhovoval. Odboráři si vynutili změnu na ministerském postu, Jan Stráský byl vystřídán Vladimírem Budínským.
Co znamenalo odložení otevření železniční dopravy pro konkurenci? Dnešní zmatek. Tehdejší koncepce prosazovala vesměs stejná pravidla, která nyní vznikají bolestivě a chaoticky. Koncepce z devadesátých let se dá popsat v kostce asi takto: Samostatné koleje, budovy, pokladny a obsluha železnice pro všechny operátory. Dopravní operátoři s nákladní dopravou a dopravní operátoři s dopravou osobní. V osobní dopravě privatizace regionálních tratí. Na páteřních tratích by se soutěžilo.